W tym roku przedstawimy wybrane prace autora plakatu artystycznego - Sławomira Iwańskiego, które będzie można zobaczyć w Biurze Wystaw Artystycznych od 3 do 12 czerwca 2022 r. w godzinach pracy BWA.
Na ekspozycję składać się będzie ok. 50 plakatów.
Na wernisaż wystawy z udziałem autora zapraszamy do BWA (Pałacyk w Parku Strzeleckm, ul. Słowackiego 1) 2 czerwca o 18:00.
Jeden z pierwszych ważnych plakatów, w których Iwański odwołał się do lokalnej tradycji projektowania typograficznego, powstał z okazji setnej rocznicy urodzin Władysława Strzemińskiego w 1993 roku. Uroczystościom towarzyszyła duża retrospektywna wystawa artysty w Muzeum Sztuki w Łodzi.
W plakacie do tej rocznicy Iwański po raz pierwszy zastosował czarne, gładkie tło, na płaszczyźnie którego rozmieścił równomiernie czcionki alfabetu zaprojektowanego przez Strzemińskiego w 1932 roku. Abstrakcyjne formy czcionek i ich podstawowa kolorystyka (czerwony, niebieski, żółty) rozłożone na plakacie budują jego tytuł: STRZEMIŃSKI.
Dodatkowe teksty wprowadzone są w prawym dolnym rogu jako informacja dopełniająca: Władysław Strzemiński 1893-1952, 100th Anniversary of Birthday. Ta zasada kompozycyjna będzie często obecna w kolejnych pracach grafika. Piękno alfabetu, zaprojektowanego przez łódzkiego mistrza, zostało wydobyte w czystej postaci, a czcionka stała się głównym bohaterem plakatu. Jednocześnie Sławomir Iwański osadził tę pracę we współczesności, nie odwołując się w swoim projekcie do formy druku z lat 30., lecz poprzez czystość koloru i perfekcyjność techniki sitodrukowej wskazując na jej „tu i teraz”.
Kolejne plakaty autora z cyklu hommage poświęcone są różnym postaciom ze świata sztuki, nie tylko wizualnej. To przemyślane, dialogiczne kompozycje, w których spotykają się dwa światy – bardzo osobisty, graficzny Sławka Iwańskiego ze światem osoby przez niego „opisywanej”.
Jednym z najwybitniejszych plakatów z tej serii jest minimalistyczny portretowy hommage złożony Johnowi Lennonowi, którego rysy twarzy nieobecne na plakacie zostały zastąpione jednym z najbardziej rozpoznawalnych, ikonicznych znaków mu towarzyszących – okularami zwanymi popularnie „lenonkami”. Umiejętność wyboru właściwej czcionki, jej zakomponowanie na płaszczyźnie i powiązanie z obrazem motywu okularów, charakteryzujących przywoływaną postać, zostało w tym przypadku doprowadzone do perfekcji. Plakat ten, powstały w 1998 roku, doczekał się kontynuacji dopiero w tym roku w projekcie najnowszego hommage, poświęconego kolejnemu członkowi legendarnego zespołu, Georgowi Harrisonowi. Graficzny dialog z pierwszym plakatem został nawiązany poprzez wykorzystanie tej samej czcionki oraz czarnego tła, a charakterystyka postaci wyodrębniona w wielobarwnej formie litery „S”, utworzonej z barwnych fragmentów zaczerpniętych z ornamentyki indyjskiej.
Największa ilość prac w twórczości Sławomira Iwańskiego to plakaty czysto typograficzne. Litera, która w warsztacie graficznym stanowi ważny element kształtujący kompozycję, ma dla niego znaczenie również ilustracyjne. W plakatach wystawowych, zarówno dla indywidualnych twórców, jak i do prezentacji tematycznych w muzeach i galeriach, elementem wyjściowym jest pomysł na zastosowanie odpowiedniej czcionki w taki sposób, aby odegrała ona potrójną rolę: informacyjną, ilustracyjną oraz kompozycyjną. To trudne zadanie, ale właśnie w przypadku wielu jego plakatów ten aspekt kompleksowego traktowania czcionki jest bardzo widoczny i często przynosi bardzo dobre efekty w postaci gotowych projektów.
Powyższe fragmenty pochodzą z artykułu zamieszczonego w katalogu: Iwański plakaty | wydawca: Muzeum Miasta Łodzi 2011 | tekst: Anna Konwent-Grabowska | redakcja: Katarzyna Kuropatwa